Return to Content

Tribute to Rim Banna (PS)

Oslo Worlds åpningskonsert hyller sangeren Rim Banna (1966-2018)

Tidligere i år døde den palestinske sangeren Rim Banna, etter å ha vært diagnostisert med brystkreft i ni år. Hun sovnet inn i Nasaret, fødebyen sin, 51 år gammel. Banna var kjent for tolkninger av palestinsk musikk og poesi – hun samlet tradisjonelle palestinske tekster, og tonesatte dem på nytt. Et forsøk på å gi et ufritt folk felles opplevelser og håp. Arbeidet gjorde henne til en folkehelt – de palestinske selvstyremyndighetene utstyrte henne med et diplomatpass, slik at hun kunne spille over hele den arabiske verden, noe som er få palestinske artister forunt. Rim Banna spilte for fulle hus i byer som Kairo, Tunis og Beirut. Hun slapp aldri inn i Gaza – det nærmeste hun kom var videooverførte konserter. Men på Vestbredden spilte hun.

Banna bevegde seg fra viser og barnesanger over i eksperimentelle, elektroniske landskaper. På det siste albumet, produsert av Checkpoint 303, var det ene stemmebåndet hennes ødelagt av kreftbehandlingen. En unik, vakker sangstemme hadde blitt endret til en eiendommelig røst som deklamerte tekstene over urovekkende og vakker musikk. Kreften ble en personlig metafor for okkupasjonen folket hun sang for opplevde. Sånn preget politikken livet hennes til siste slutt. Karrieren hennes fulgte konflikten mellom Israel og Palestina tett – den første gangen hun fanget oppmerksomheten til et større publikum var under den første intifadaen. Siden fulgte oppmerksomheten rundt hennes musikk på mange måter konfliktens kurver.  

Rim Banna har en spesiell tilknytning til Norge. Hun var med på “Lullabies from the Axis of Evil”, den kontroversielle og mye omtalte samlingen vuggesanger som Erik Hillestad og Kirkelig Kulturverksted satte sammen i 2002, under opptrappingen av den andre Irak-krigen. Der fremførte hun “This Never Ending Night” sammen med Kari Bremnes. Samarbeidet med Hillestad fortsatte. Etter hvert ble Bugge Wesseltoft også en partner – han produserte “Revelation of Ecstasy and Rebellion” fra 2013 og var med på hennes siste plate, “Voice of Resistance”, der Banna selv skrev 14 av 15 sanger, som kom ut i år. Både Wesseltoft og Bremnes er i tillegg til Checkpoint 303 med på hyllestkonserten som i år åpner Oslo World.

At valget har falt på å åpne årets festival med en hyllest til Rim Banna er naturlig av flere grunner. Hennes musikalske posisjon alene er grunn god nok. Tilknytningen vi og andre norske aktører har opplevd til henne er også noe vi ønsker å rette oppmerksomheten mot. Men Rim Banna var mer enn noe annet en frihetssanger – en artist som lånte stemmen sin til det palestinske folks drømmer om å kunne styre sine egne skjebner. Vi er langt unna den drømmen i 2018, 70 år etter den arabisk-israelske krigen. Det står ikke til en musikkfestival å finne veier ut av villnisset, peke ut vinnere eller tegne opp kartet på nytt. Men vi kan, i et år hvor vi har valgt nettopp frihet som tema, løfte frem de som synger om andre verdener og som gir næring til vanlige menneskers kamp. Rim Banna var en slik artist. Hun viste hvordan denne smertefulle kampen også kan bli stor kunst – helt til det siste.  

Lineup:

Checkpoint 303 (TN/PS)

Bugge Wesseltoft (NO)

Kari Bremnes (NO)

Ministry of Dub-key (PS)

Tania Saleh (LB)

Solveig Slettahjell (NO)

Marthe Valle (NO)

Oddrun Lilja (NO)

Rune Arnesen (NO)

Gjermund Silset (NO)

 

Mer info:

Legg igjen en kommentar