Åpningskonsert
Mari Boine & Bugge Wesseltoft m/gjest Ella Marie Hætta Isaksen + utdrag fra «Vástádus Eana" (Norge)
- Oslo Konserthus
- Dørene: 19.00
- Konsert: 19.30
- Pris: 490,- / 590,- + avgift
Oslo World 2023 åpner med en forestilling som gjenspeiler musikalske bånd som strekker seg langt tilbake i festivalens historie, men også det politiske øyeblikket her og nå.
Forestillingen består av to deler: Utdrag fra den samiske koreografen og kunstneren Elle Sofe Saras danseforestilling Vástádus eana · The answer is land, og en duokonsert med Mari Boine og Bugge Wesseltoft med gjester.
2023 blir et avgjørende år i forholdet mellom urbefolkning og majoritetsbefolkning i Norge. I februar samlet demonstranter seg foran Olje- og Energidepartementet for å kreve riving av vindkraftanleggene på Fosen, 500 dager etter at Høyesterett hadde besluttet at den norske stat hadde brutt rettighetene til reindriftsfamilier. Protestene var av en art og et omfang vi ikke hadde sett siden Alta-saken.
Kunstnere fra norske urfolksgrupper har utgjort den viktigste motkulturelle strømningen i moderne Norge. Kunstnerne har vært aktivister og historiefortellere, som har vernet språk og kultur der institusjoner og storsamfunn har sviktet. Feltet i dag er grenseløst, preget av sterke individuelle uttrykk, og lar seg åpenbart ikke oppsummere i et sett med paroler eller stereotypier. Men den ukuelige kampen både for det individuelle, og for de kulturelle fellesskapene, er et nervetråd som samtlige utøvere vi møter på scenen i Oslo Konserthus er i kontakt med og gir uttrykk for på forskjellig vis. Temaet for Oslo World i år er 30 år med musikk og aktivisme - og aldri er det tydeligere enn på åpningskvelden. Årets åpningskonsert presenteres i samarbeid med Riddu Riddu festivalen.
Akt 1: Vástádus eana · The answer is land
Fellesskap og slektskap. Mellom mennesker, med naturen og jorden vi alle deler. Dette er hovedtemaene i Vástádus eana · The answer is land av den samiske koreografen og kunstneren Elle Sofe Sara, med folkemusikken joik som det bærende elementet.
Forestillingen er laget med og for de syv kvinnelige utøverne, som alle er anerkjente dansere og joikere. De kommer fra ulike bakgrunner og livserfaringer, og bringer med seg sin egen historie og stemme inn i verket. Sara omtales som én av de mest interessante og viktige koreografer i sin generasjon i Norge. Hun er opptatt av intensjonen bak bevegelse - blikk, timing, retning og intensitet - og tilstedeværelsen på scenen. Koreografien er inspirert av demonstrasjoner, samiske åndelige praksiser og formasjonsdans.
Vástádus eana · The answer is land ble laget for Festspillene i Nord-Norge i 2021, der Sara var festspillprofil. Den flerstemte joiken ble spesialskrevet for stykket av komponist og professor i joik, Frode Fjellheim. Her viser Fjellheim bredden i joik som et musikkuttrykk og utvider definisjonen av hva den samiske tradisjonsmusikken virkelig kan være. Forestillingen har tatt publikum med storm og vi er svært stolte over å kunne bringe et utdrag av stykket til vårt publikum under Oslo World.
Akt 2: Mari Boine og Bugge Wesseltoft
Mari Boine er en av de største nålevende musikerne i Norge. Siden 80-tallet har hun vært en fornyer av joik og samiske musikktradisjoner, med et allsidig og ustanselig nysgjerrig virke som har brakt henne i kontakt med et utall forskjellige sjangere og utøvere. Gjennombruddsalbumet Gula Gula fra 1989 er et vannskille for samisk musikk, for kulturmøter i norsk musikk og etablerte Boine som en artist på den globale scenen. Hun har vært en ukuelig motstemme i diskusjonene om undertrykkelse og fornorskingspolitikk, og har mottatt en rekke av de høyeste utmerkelsene i Norge for rollen hun har spilt. I tillegg til fire Spellemannpriser for albumene sine - den første i 1989, og den hittil siste, Hedersprisen, i 2017. Mari Boine har opptrådt på Oslo World en rekke ganger før. Tidligere har det vært i samarbeid med KORK, med eget band og som del av en hyllestkonsert til Inga Juuso. Denne gangen får vi oppleve henne i en sjeldent intim duosetting.
Keyboardist Bugge Wesseltoft er et kraftsentrum i norsk musikk. Han fikk sitt gjennombrudd da han samarbeidet med Jan Garbarek og Arild Andersen på henholdsvis I took up the runes og Sagn, og siden den gang har det vært umulig å snakke om norsk jazz uten å nevne Bugge. Prosjektet New Conception of Jazz definerte den nye sammensmeltingen av klubbmusikk og jazz på nittitallet, og bidro til å synliggjøre en ny generasjon musikere som har preget norsk musikk siden. Gjennom utallige samarbeid og plateselskapet Jazzland har han knyttet tråder på kryss og tvers av sjangerlandskapet og i underlabelet OK World, som ble lansert under Oslo World i 2018, har han skapt stadig nye treffpunkter mellom musikere fra forskjellige kulturer i Norge. Den svensk-norske trioen Rymden oppsummerer nysgjerrigheten hans på tvers av det elektroniske og akustiske, og er et av de største europeiske jazzbandene i dag. Samtidig trives han i solo- og duosettinger, noe han har vist på en suksess som It’s snowing on my piano og et svært vellykket, langvarig samarbeid med Sidsel Endresen. Samarbeidet mellom Wesseltoft og Boine er på mange måter en ønskedrøm - og et nytt kapittel i to unike kunstneriske løpebaner.
Under åpningskonserten på Oslo World blir det også en gjesteopptreden med Ella Marie Hætta Isaksen. Ella Marie har for lengst blitt en artist hele Norge er kjent med - gjennom seiere i Sámi Grand Prix og Stjernekamp og gjennom arbeidet med sitt eget band, Isák. I 2022 hadde hun hovedrollen i Ellos eatnu – La elva leve, basert på Alta-konflikten, og under Fosen-aksjonen i 2023 ble hun en av de tydeligste talspersonene for urfolkets rettigheter, et arbeid hun mottok Fritt Ords Honnørpris for.
Tirsdag 31. oktober kan du også delta på panelsamtalen The Rise of Indigenous Pop Culture som er del av Beyond Music-programmet.