Web backgrounds 4
Credit Shudufhadzo Lubengo1
02.
nov

BCUC

Episk og oppfinnsom afropsykedelia.

For alle som har hørt dem live eller på plate, bør det være åpenbart hvorfor BCUC passer inn i årets tema på Oslo World. Bantu Continua Uhuru Consciousness fra Soweto i Sør-Afrika er bevegelse. Lydbølger i bevegelse, kropper i bevegelse og sinn i bevegelse.

“Vi lager musikk for folk, av folk og med folk”, har sangeren Nkosi "Jovi" Zithulele forklart i et intervju. Det er i grunnen et passende motto for bandets mikstur av engasjerte tekster, levert med punk-aktig intensitet, over episke rytmiske afrofusion-flettverk. Soundet deres er på mange måter subtilt og hardtslående på samme tid, og sentrerer seg rundt bandets perkusjonister og de konstant oppfinnsomme basslinjene til Mosebetsi Jan Nzimande - en unik utøver av instrumentet.

A seven-piece band from Soweto, they have shaken up the South African music scene by mixing the ancient and modern with a real sense of danger, matching bass and percussion against furious, chanting Zulu vocals.

Robin Denselow, The Guardian

Den siste plata deres, The Healing, kom i 2019. Det er en maktdemonstrasjon hvor vi møter evnen deres til å porsjonere ut energien sin, både i kortformat og på bevissthetsutvidende spor, som strekker seg langt forbi femtenminuttsmerket.

Det er ikke enkelt å sammenligne dem med noe, men på mange måter er BCUC arvtageren til sør-afrikanske banebrytere som Philip “Malombo” Tabane og Batsumi. De er også en av krumtappene av nåtidens mangfoldige og uforutsigbare sør-afrikanske musikkscene.

De målbærer tradisjonen til de innfødte og setter ord på virkeligheten til dem som ikke har talspersoner. De har trollbundet fans over hele verden de siste tiårene, og har blant annet fått en svoren tilhenger i den toneangivende BBC-DJen Gilles Peterson. Også i Norge har de fått fans, vi regner oss blant dem. Det er en sann glede å endelig kunne invitere dem til Oslo World i 2022.

MOVEMENT-TURNÉ

2. november: Oslo World
4. november: Tromsø World