Chassol vender tilbake til Oslo World, med sin tredje "ultrascore".
Forrige gang Christophe Chassol var på Oslo World, med “Big Sun” i 2018, fortalte han entusiastisk om sitt neste album, som kretset rundt forskjellige former for lek, blant annet inspirert av Herman Hesses store roman “Glassperlespillet”.
Det var naturlig å allerede da sikte på å invitere den franske komponisten tilbake - Chassol hadde tross alt også vært på Oslo World året før “Big Sun”, med verket “Indiamore”. Begge konserter var store opplevelser. Chassols ultrascore-komposisjoner er visuelle og musikalske forundringspakker, der dokumentariske opptak av folkeliv, fra Martinique på “Big Sun” og Varanasi og Kalkutta på “Indiamore”, redigeres, loopes og akkompagneres av elpiano og trommer. På den måten oppdager vi hvordan melodier og rytmer ligger skjult i hverdagslivets små øyeblikk. Chassol har et blikk, og et øre, for humoren i det som utspiller seg, men også for det vakre, det intime og storslagne om hverandre.
"There’s no doubt that Chassol is a clever man, and potentially a musical revolutionary."
Paul Scott-Bates, Louder Than War
Det er opplagt svært virtuost, og stor musikalsk underholdning - men verkene hans er også opplevelser som får lytteren til å reflektere rundt måten musikk oppstår, og ligger latent, i omgivelsene våre. Der de foregående to verkene tok utgangspunkt i en geografisk avgrensning, er det denne gangen forskjellige former for lek som er ideen musikken kretser rundt.
Chassol, som har spilt med musikere som Frank Ocean, Phoenix og Solange, henter inspirasjon fra nevnte Hesse-bok og tar på seg rollen som Magister Ludi, lekets mester, og gransker både alvoret og ekstasen i måten vi samhandler på. “Ludi” er blitt et naturlig, nytt høydepunkt i katalogen, som på mange måter tydeliggjør hva det hele handler om - Chassols musikk har jo alltid hørtes ut som at den tar utgangspunkt i leken. Her vender han på mange måter tilbake til kjernen - som også, på mange måter, er opphavet til all musikk.