Konsert & milonga
Electrocutango - Arven etter Piazzolla + milonga med DJ Ina Eriksen! (Norge)
- Victoria Nasjonal Jazzscene
- Dørene: 18:30
- Konsert: 19.30
- Pris: 250,- + avgift
En sjangerkryssende hyllest, etterfulgt av dansegulv med DJ Ina Eriksen.
Astor Piazzolla var en rebell som oppnådde det usannsynlige, eller uunngåelige. Han var så revolusjonerende at han etter hvert rakk å bli synonym med det han opponnerte mot. Tango-sjangeren han ønsket å snu på hodet ble på et tidspunkt hans, til odel og eie. Siden den gang er Piazzollas posisjon blitt stående uavklart: Opprører og stamfar på én og samme tid. Det er et paradoks Oslo World har dvelt ved før, blant annet i 2017-versjonen der “Avant Garde i Periferien” var temaet, på mange måter inspirert av vanskene med å kategorisere denne komponistens bedrifter. Må man gripe til det store orkesteret for å anerkjenne en stor musikk-tenker? På hvilken måte er flygelet et mer verdig uttrykk for musikk enn et bandoneon? Piazzolla hentet næring fra den vestlige kanonen, men forble, i tykt og tynt, en komponist som tilhørte tangotradisjonen.
Piazzolla fyller hundre år i år, og musikken hans er fremdeles brennbar, i mange tilfeller en outsider. At Sverre Indris Joner i samarbeid med NRK i mars klarte å invitere til en hundreårsdag, sammen med Tora Augestad, Tuva Syvertsen og KORK, føltes dermed som en seier. Der kunne Joner slippe løs den store tango-lidenskapen, som i sin tid kom til uttrykk i Norges første rendyrkede tango-gruppe, Tango for 3, og som senere førte til det sjangeroverskridende prosjektet Electrocutango, i møte med strålende gjester og et stort orkester, for et lydhørt publikum på Hovedscenen og i Jungeltelegrafen.
Joners meditasjoner over Piazzollas arv fortsetter på Oslo World. På Nasjonal Jazzscene vil publikum oppleve improvisatorisk, groovebasert og elektronisk tango i et nytt repertoar fra bandets siste album, der bl.a. Joners datter Viktoria, med sin lyriske oper- sopran, tar eksperimentene i en ny retning. Inspirasjon blir også hentet fra det jazzinspirerte Piazzolla-albumet Summit som markerte et skjellsettende møte mellom den store tangokomponisten og barytonsaksofonist Gerry Mulligan.
John Pål Inderberg er, uten tvil, den største barytonsaksofonisten i norsk jazzhistorie, med en rekke utgivelser i diskografien, blant annet med Lee Konitz, Siri’s Svale Band og Trondheim Jazzorkester. Han er også, gjennom sitt virke på Jazzlinja i Trondheim, en av de aller mest sentrale musikkpedagogene vi har hatt her til lands. En humoristisk perfeksjonist som fremdeles ikke er utlært på instrumentet sitt. Når Joner og Inderberg spiller opp til dans, tør vi håpe på at tangoen nok en gang ikke er helt hva den pleide å være.
Etter konserten rydder vi bort stolene og inviterer til dans, frem til klokken 01.00, med den glimrende tangoformidleren, danseren og DJ-en Ina Eriksen!