Årets tema: Bevegelse
Hvert år velger Oslo World seg ut et tema for å gi retning til bookingen, både på scenene og i seminarprogrammet. Temaet for årets festival blir bevegelse.
Musikk lever av bevegelse. I en verden med store reiserestriksjoner lider også de lokale musikkscenene, utviklingen stopper opp. Vårt hjemlige musikkliv trenger impulser utenfra - og artistene som vokser frem her trenger en verden å strekke seg mot. Oslo World har siden starten handlet om møter med musikkformer fra hele verden. I år blir det enda mer sentralt, både gjennom et bredt og rikholdig konsertprogram med musikk fra hele verden, gjennom nye musikermøter på tvers av landegrenser, men også gjennom å se på utfordringene for den globale musikkscenen i en verden som fremdeles er sterkt preget av pandemien.
Musikk inspirerer, og danner lydsporet til politiske bevegelser. Brennpunktet der musikk møter aktivisme er et sted vi søker oss mot igjen og igjen - også i år. Vi vil se på måten kultur preger, og lar seg prege av, kollektive bevegelser. Vi ønsker også å rette søkelyset mot hvordan kultur kan være et annet rom hvor individer, ulike minoriteter og annerledestenkende finner plass til å uttrykke seg fritt.
Sist, men ikke minst - musikk får oss til å bevege oss. Allerede i fjor kunne Oslo World, som en av de første festivalene i landet, legge vekk de faste seteanvisningene og la folk røre på seg. Det var fantastisk - men vi er sultne på mer. 2022 blir et år hvor vi virkelig ønsker å dyrke dansinga, og de tette musikalske opplevelsene. Vi vet bedre enn noensinne at det å kunne bevege seg fritt i et rom med folk som kicker på det samme som oss, handler om å få lov til å være menneske. I år vil vi strekke oss langt for å lage gode, trygge og ekstatiske musikkopplevelser på Oslos beste scener.
Som del av årets tema, har Oslo World etablert Movement-nettverket, et festivalsamarbeid med arrangører i Bergen, Tromsø, Skien og Molde om å presentere musikk fra hele verden i Norge. Nettverket vil samarbeide om å tilby musikkopplevelser fra hele verden rundt uke 44 hvert år. Vi ser på det som et langsiktig grep for å sørge for at norsk konsertkultur forblir internasjonal, også i år med motbakke.